Griekenland

Ibiza in Griekenland: het hippe eiland Mykonos

De vorige keer heb ik jullie al verteld over eilandhoppen in de Cycladen, waarbij ik vertelde dat ik onder andere naar Mykonos ben geweest. Mykonos staat bekend om de hippe vibes, waardoor het dezelfde sfeer heeft als Ibiza. Dat het een party-eiland is dat kun je wel merken: overdag draait er al overal muziek en in de avond wordt deze muziek nog wat harder gezet. Vakanties waarbij ik de hele dag feest heb ik al een paar jaar terug meegemaakt, dus dit was niet het doel van de reis naar Mykonos. Maar wat heb ik dan wel gedaan als ik niet alleen maar heb gefeest?

Geld uitgeven op Psarou Beach

Zoals altijd heb ik voor de vakantie onderzoek gedaan naar wat er allemaal te doen is in de buurt van de stad. Hier zijn wij bij Mykonos wel van afgeweken, omdat het best lastig is om overal met bussen heen te gaan. Als je een scooter kunt huren en je blijft wat langer in de stad, dan zou ik dat zeker aanraden. Wij kwamen in de middag na de lunch aan in het hostel en zijn op de eerste dag wat praktische dingen gaan doen, zoals wat boodschappen doen (vooral flessen water) en de stad een beetje verkennen. We besloten om de tweede dag ergens heen te gaan. Door een meisje uit het hostel werden we meegevraagd om naar een bekend strand te gaan. Dus wat later die ochtend zaten wij in de bus op weg naar Psarou Beach. Het strand is klein, maar altijd druk. Vanwege de bekende, luxe strandtent Nammos zagen we al hele dure boten voor de kust liggen. Vanaf de bushalte kun je via een stenen weg langs een hotel naar beneden lopen, of je neemt zoals wij de kortere route: over het versleten zandpaadje tussen de rotsen naar beneden.

Bij Nammos werd er muziek gedraaid en in eerste instantie wilden wij hier dus op een ligbed gaan liggen. Wij kwamen aan bij de strandtent en benaderden een paar meiden die ‘het grote boek’ vasthielden met de reserveringen. Wij hadden natuurlijk geen reservering, maar we konden wel op de wachtlijst gezet worden. Natuurlijk hadden wij willen wachten, maar toen we hoorden dat drie stoelen €200,- zou zijn waren wij snel vertrokken. Uiteindelijk besloten we om gewoon onze handdoek neer te leggen op het kleine stukje strand dat nog vrij was. Dit vond ik niet erg, want om 5 uur werd de muziek bij Nammos harder gezet, waarvan wij ook lekker konden genieten. Dit was niet het enigste voordeel van de strandtent. Als je door tent langs de bar liep dan kwam je op een weg die langs allerlei dure winkels liep zoals Dior, Gucci, Christian Louboutin, en noem zo maar op. Ik vond de dure prijzen en het luxe mini-stadje best komisch, omdat ik daar helemaal niet zo van houd. We liepen hier bijvoorbeeld langs een ijskraam waar één bolletje 15 euro was. Mocht je nu wel wat meer geld uit willen geven dan is deze plek iets voor jou.

Mooiste foto plekjes in Mykonos stad

Om mijn persoonlijke Instagram pagina wat op te vrolijken wilde ik ook graag een dagje wat mooie foto’s maken in de stad. Gelukkig val je niet op als je modellen poses wilt uitproberen, want iedereen probeert de #modellife uit. Hier de mooiste plekken om te fotograferen, zowel met jezelf als zonder!

1. Als je de boulevard uitloopt langs het smalle strookje strand richting het centrum dan kom je bij een hoekje waar geen winkels zijn. Mocht je dit niet kunnen vinden zoek dan de straat op bij Little Venice en loop naar het Noorden toe. Loop deze straatjes maar gewoon door en dan zul je vanzelf een aantal mooie foto’s kunnen maken. Bijvoorbeeld van een kerk, de zee, of dit straatje met uitzicht op de zee.
  2. Little Venice – Al eerder genoemd in de vorige blog over Mykonos: Little Venice. Deze straat langs de zee die naast gekleurde huizen staat doet een beetje denken aan Venetië. Loop deze eens uit richting de molens.
    Let op! De golven slaan hier hard tegen de kade. Zorg dat je hier niet staat als er een golf komt, want dan ben je helemaal doorweekt. Het levert wel een mooie foto op. (zie uitgelichte afbeelding helemaal bovenaan deze blog)
  3. De molens van Mykonos – Deze molens heb je vast al gezien als je Mykonos door bent gelopen. Naast Little Venice staan deze molens bovenop de heuvel. Meestal is het hier heel druk dus als je hier foto’s wilt maken kun je beter vroeg gaan. Vanaf de top van de berg heb je een mooi uitzicht op de stad en op de zee.
    Let op! Het kan heel hard waaien op Mykonos, en vooral op deze heuvel bij de molens zijn er harde windstoten. Doe dus voorzichtig en ga niet te dicht bij de rand staan.
  4. Last but not least, de witte straten in het centrum van Mykonos. De straten van de stad bestaan uit grote stenen die bij elkaar worden gehouden met wit geverfd cement. Hier had ik niet bij stil gestaan als we geen borden waren tegengekomen die waarschuwden dat de verf nog nat was. Ook in de straten kun je prachtige foto’s maken. Vanwege de drukte zou ik ook hier in de ochtend gaan als je foto’s wilt maken.

Wil jij nog meer foto’s van Mykonos zien? Bekijk dan onze Instagram pagina @acrosstheworld_nl of mijn persoonlijke pagina @liesjeraadsveld.

Feesten bij Scorpios

Een meisje uit ons hostel wilde graag naar de club Scorpios en die vroeg of wij mee wilden gaan. Daar waren wij wel voor in. Met de bus waren we vrij snel bij de dichtstbijzijnde halte. We liepen een stuk over het strand richting de heuvel, omdat we hoorden dat Scorpios bovenop lag. Toen we er aankwamen ging de zon net onder, wat weer mooie foto’s opleverden. Scorpios bestond uit een strand met stoelen, twee buitenbarren met stoelen, een binnenbar met zitplaatsen en een restaurant. Naast het restaurant kun je een trap naar beneden lopen waar nog meer stoelen staan. Er was op deze laatste plek een feestje aan de gang. Helaas stonden wij weer niet op de gastenlijst dus in eerste instantie mochten wij niet mee feesten. Gelukkig wist het meisje dat er al eerder was geweest een omweg. Zo wilden wij een tafel in het restaurant krijgen en via het restaurant op het feest te komen. Dit hebben wij op een typisch Nederlandse manier gedaan:
1. We hadden geen reservering dus we mochten maar een uur zitten.
2. We hebben het goedkoopste gerecht genomen op het menu, gehaktballen, en deze gedeeld.
3. Na het eten moesten we gelijk betalen, omdat we bijna niets bestelden, en toen zijn we langs het restaurant naar het feest gelopen.
4. Op het feest zijn we naast een groep mensen gaan staan die een drankenpakket hadden besteld, waardoor we gratis drankjes kregen van de jongens.

Wil je nu op een iets nettere manier op deze feesten komen? Neem dan gerust een drankje bij de buitenbar en wacht tot er geen bewaking meer staat bij de ingang van het feest, of zorg dat je er wat vroeger in de middag bent (wij waren er rond 6 uur). Het feest gaat door tot in de vroege uurtjes en ook de bussen rijden dan nog terug.
Weer een leuk weetje: toen wij met de bus teruggingen was het zo donker dat de bus de spiegel eraf reed tegen een andere bus. Kijk niet gek op als dit gebeurt, de chauffeurs zijn het gewend. Onze chauffeur opende de klep aan de zijkant van de bus, haalde er een nieuwe spiegel uit, zette hem op de bus en reed weer verder.

In het centrum zijn nog genoeg andere barren en clubs te vinden waar je lang door kunt feesten. Ook de winkels zijn tot een uur of 2 in de nacht geopend.

Dit waren de leukste dingen die ik heb gedaan in Mykonos. Ben jij al eens een keer in Mykonos geweest, of zou je hier een keer heen willen gaan na het lezen van deze blog? Laat het weten in de reacties. Tot de volgende keer!