acrosstheworld_skyline_benidorm
Spanje

Avontuurlijk Benidorm

Avontuurlijk Benidorm? Maar dat is toch die plek in Spanje met al die ouderen? Ik had dezelfde gedachte als jullie nu waarschijnlijk hebben. In november 2016 vertrok ik met drie klasgenoten op studiereis richting deze Spaanse kustplaats. Vanuit de opleiding hadden we de opdracht gekregen een bestemming te kiezen om deze vervolgens in een ander daglicht te plaatsen. Ons doel was om er een avontuurlijke en sportieve reis van te maken voor de jongere doelgroep. Of Benidorm hier geschikt voor is? Dat lees je in deze blog.

Van tevoren hebben we super toffe excursies bedacht die aan zouden sluiten op onze doelgroep. Op de planning stond onder andere: paragliden, kajakken op zee, een wandeling door natuurgebied Sierre Gelada en een wijnproeverij. Ook zouden we fietsen huren om ons op een sportieve manier te kunnen verplaatsen. Bijna al deze excursies, inclusief de fietsen, hebben we geregeld bij Marco Polo Expediciones.

Vervoer

We vlogen met Transavia vanuit Rotterdam The Hague Airport naar de luchthaven van Alicante. Ik vind het ideaal om vanuit een een wat kleinere luchthaven te vliegen, al geeft Schiphol mij wel vaak het ultieme vakantiegevoel.
Van tevoren hadden we via Shuttle Direct een privé chauffeur geregeld die ons netjes stond op te wachten op de luchthaven van Alicante. Eenzelfde transfer hadden we ook voor de terugreis geregeld.
Prijs vlucht: €141,- (inclusief 20 kilo ruimbagage)
Prijs transfer retour: €135,- (€33,75 p.p.)

acrosstheworld_transavia

Apartamentos Turísticos Terralta

We verbleven in Apartamentos Turísticos Terralta. Ons ruime appartement bestond uit twee slaapkamers, een woonkamer met keuken, een badkamer en er was een balkon aanwezig.
Het was een vrij basic appartement, het had misschien iets schoner gekund maar het was een prima verblijf voor een paar dagen. Een nadeel vond ik wel dat je maar op één apparaat tegelijkertijd je wifi kon aanzetten. Ik hoop dat ze dit inmiddels hebben aangepast.
Het appartement lag bovenop een heuvel dus we moesten iedere keer een behoorlijke klim maken. Maar hé, het was tenslotte een avontuurlijke reis!
Prijs accommodatie: €215,- (€53,75 p.p.)

Op de eerste dag zijn we het centrum van Benidorm gaan verkennen en naar het kantoor van Marco Polo Expediciones geweest om nog het een en ander te regelen. Gelukkig was het die dag nog heerlijk weer. De voorspellingen voor de komende dagen waren namelijk niet heel positief.

Paragliden

De tweede dag zouden we iets heel tofs gaan doen, namelijk paragliden. Er werd ons al verteld dat de kans erin zou zitten dat het niet door kon gaan in verband met de wind die er stond. We namen toch de gok en pakten de bus naar de luchthaven. Vanaf hier werden we opgepikt door een mannetje die ons naar de plek zou brengen waar we misschien zouden gaan paragliden. Even later was de diepe teleurstelling van onze gezichten af te lezen want er stond inderdaad teveel wind. Helaas.

acrosstheworld_paragliden

Eenmaal terug in Benidorm waren de straten veranderd in rivieren door de vele regen die met bakken uit de hemel kwam. We hebben onze fietsen opgehaald bij het kantoor van Marco Polo en gelijk gekeken naar welke andere excursies we konden doen. Het zag er namelijk naar uit dat het kajakken op zee de volgende dag ook niet door kon gaan. Gelukkig dachten ze op het kantoor goed met ons mee en hebben we een oplossing kunnen vinden.
Fietshuur voor drie dagen: €20,-

Paardrijden

De volgende dag hebben we paard gereden dwars door de natuur aan de voet van natuurgebied Sierre Gelada. Een echte overwinning voor een aantal van ons. In totaal waren we denk ik met z’n achten plus een gids. Ook ik vond het in het begin een beetje eng, maar na een tijdje kon ik me wat meer ontspannen en genieten van de rit door de mooie natuur. Mijn paard vond blijkbaar dat het te langzaam ging want hij was steeds de andere paarden aan het inhalen.
Prijs paardrijden: €30,-

acrosstheworld_paardrijden_sierra_gelada

Jeepsafari

Na het paardrijden werden we door Danny van Marco Polo opgehaald voor een vier uur lange jeepsafari. Het was fantastisch om zoveel van de omgeving te zien. Het weer was deze dag niet al te best maar dat mocht de pret niet drukken. Het achterland van Benidorm blijkt uitermate geschikt voor sportieve activiteiten en biedt mooie vergezichten. We maakten onder andere een stop bij natuurreservaat Les Fonts de l’Algar. Hier stroomt de rivier de Algar en zijn er verschillende watervallen. Je kunt een wandeling van 1,5 kilometer maken langs het water. Tijdens de zomermaanden is dit een heerlijke plek voor ontspanning en verkoeling. Wij liepen er met poncho’s door de regen dus het was iets minder idyllisch maar we hebben wel een hoop lol gehad.
Prijs jeepsafari: €44.-

acrosstheworld_algar

Fietstocht naar de wijnproeverij

Op onze laatste hele dag stond er een wijnproeverij op de planning. Het weer was eindelijk opgeklaard en de zon liet zich vandaag ook zien.
Twee van ons namen de taxi naar de wijnproeverij in verband met een blessure en ik nam samen met een ander klasgenootje de fiets. Deze fietstocht was voor mij een van de hoogtepunten van de reis. We fietsten langs sinaasappelvelden, hadden uitzicht op de bergen en als we achterom keken zagen we de hoge hotels van Benidorm liggen.
De rondleiding over de wijngaard en door de wijnfabriek was ook erg interessant. Natuurlijk was de wijnproeverij met hapjes een heerlijke afsluiter van onze laatste excursie.
Mocht je geïnteresseerd zijn in eenzelfde wijnproeverij, kijk dan eens op de website van wijngaard Bodegas Mendoza.
Prijs wijnproeverij: €20,-

Na de wijnproeverij zijn we weer terug naar Benidorm gefietst. Hier hebben we nog een stuk over de boulevard gewandeld naar de andere kant van Benidorm. Van hieruit hadden we een prachtig uitzicht over de stad en ik sloot deze plek steeds een beetje meer in mijn hart.

acrosstheworld_skyline_benidorm

We dronken nog een drankje op de boulevard bij een tent die zich uitstekend leende voor het wat jongere publiek.
Eind van de middag spraken we weer af met de andere twee meiden en hebben we buiten op een terras sangria gedronken. Om onze laatste avond in Spaanse sferen af te sluiten hebben we lekker ergens tapas gegeten.

Balcón del Mediterráneo

Op de laatste ochtend ben ik samen met het klasgenootje met wie ik gisteren gefietst had nog even naar het centrum gelopen. We wilden onze laatste uurtjes zo goed mogelijk besteden. Onderweg haalden we een ontbijtje en besloten dat op te eten bij Balcón del Mediterráneo. Dit is een uitkijkpunt op de kliffen vanwaar je een heel mooi zicht hebt op zee en de stad zelf. Het is zeker een aanrader om hier naartoe te gaan als je in Benidorm bent.

acrosstheworld_balcon_del_mediterraneo

Teruglopend naar het appartement zagen we een groepje ouderen sporten op het strand. Het was zo leuk om te zien en tegelijkertijd ook wel aandoenlijk. Benidorm heeft mij positief verrast. Natuurlijk zie je er ouderen met rollators en scootmobielen, maar het heeft ook een hoop te bieden voor de jongere generatie. Het is een gemoedelijke stad waar jong en oud denk ik heel goed naast elkaar kunnen leven.
Visit Benidorm is de laatste jaren ook erg bezig om deze stad aantrekkelijk te maken voor jongeren. Ik zie met regelmaat voorbij komen dat zij bloggers en vloggers uitnodigen voor een persreis. Mocht Visit Benidorm dit lezen, wij houden ons als beginnende bloggers aanbevolen voor ook zo’n leuke persreis! 😉

Eén van ons heeft tijdens de studiereis een GoPro meegekregen vanuit school. Ze heeft van alle opgenomen beelden een leuke compilatie gemaakt van deze trip. Als je het leuk vindt kun je de film hier bekijken!