acrosstheworld_uluwatu
Indonesië - Bali

6x Overnachten op en rondom Bali

Budget voor deze reis van 24 dagen: €1300,- *

Bali is misschien wel het meest bekende Indonesische eiland onder de Nederlanders. Vanwege de populariteit trok mij dit eiland eigenlijk helemaal niet aan. Veel te toeristisch, dacht ik. Maar je kunt pas een oordeel over een bestemming hebben als je er geweest bent. En zo besloot ik om in de zomer van 2017 voor 3,5 week in m’n eentje (+backpack) naar Bali af te reizen. In deze blog neem ik jullie mee naar de verschillende plekken die ik heb aangedaan en waar ik heb geslapen.

Canggu

acrosstheworld_lemon_guest_house

De eerste plek die ik deze reis zou gaan bezoeken was Canggu. Van tevoren had ik via de accommodatie al een taxi geregeld. Ik had weinig zin in het zoeken naar een taxi en afdingen na een reis van zo’n 17 uur.
Ik verbleef drie nachten in Lemon Guest House. Dit is een wat duurdere accommodatie maar voor de eerste nachten vond ik het wel prettig om een goed bed te hebben en lekker bij te komen van de lange vliegreis. Er zit ook een zwembad bij deze accommodatie voor als je sportief de dag wil beginnen of eindigen, of gewoon voor wat verfrissing. De eigenaar en zijn familie zijn uitermate vriendelijk en staan altijd klaar om te helpen.
Aan het einde van mijn reis bleek Canggu mijn favoriete plek op Bali te zijn. Er hangt een heel relaxte sfeer, je kunt er goed surfen en heerlijk (gezond) eten.
Tip! Als je nog op zoek bent naar een goede surfinstructeur, dan kan ik Jaya zeker aanbevelen. Hij is heel geduldig en aardig en bij m’n tweede golf stond ik al op m’n surfboard (en ik ben zeker niet de sportiefste persoon op aarde).
Omgerekend betaalde ik in totaal €87 voor drie nachten in dit kleine paradijsje, dit was inclusief ontbijt.

Ubud

Vanuit Canggu heb ik een taxi genomen naar Ubud, deze plaats ligt wat meer in het binnenland en is echt totaal anders dan het rustige Canggu. Ubud is chaotisch, druk, maar zeker de moeite waard om er een paar dagen te verblijven.acrosstheworld_nuriani_restaurant_and_rooms

Ik verbleef in Nuriani Restaurant and Rooms, een low budget backpackers hotel. Het ligt aan de rand van het centrum en vlakbij Sacred Monkey Forest. Aan de overkant van de straat ligt het kantoor van Perama Tour. Hier kun je onder andere excursies en vervoer regelen. Vanuit de accommodatie heb ik alles lopend kunnen bereiken in Ubud.
Ik had vanuit hier een aantal excursies willen doen dus leken vier nachten me wel voldoende. Helaas gooide een buikgriepje roet in het eten en heb ik een aantal dingen overgeslagen. Wat ik zeker kan aanraden is om een fietstour te boeken.
Inclusief ontbijt was ik voor vier nachten €58 kwijt.

Sanur

acrosstheworld_semarandana_bedrooms_and_pool

Met een Perama busje vertrok ik vanuit Ubud naar Sanur. In dit plaatsje aan de kust, ten oosten van Denpasar, verbleef ook Lisanne (co-founder van Across the World) met haar ouders. Hoe leuk!? We hebben een aantal keer afgesproken en ook nog samen gesupt voor de kust van Sanur. Erg leuk om te doen, maar wel een pittige workout als er wat stroming staat.
Ik verbleef in een ruime studio in Semarandana Bedrooms and Pool. Uiteindelijk heb ik m’n verblijf van twee naar vier nachten verlengd omdat het zo’n fijne plek was en ik hier even m’n rust kon pakken.
Vier nachten kostten me in totaal €116, dit was exclusief ontbijt.

Nusa Lembongan

acrosstheworld_dream_beachEen eerste boottrip stond op de planning, namelijk van Sanur naar het eilandje Nusa Lembongan. Dit ligt vlak onder Bali en is maar een half uur varen.
Via mijn accommodatie daar, Krisna Home Stay, had ik voor een redelijk goede prijs boottickets en een transfer kunnen regelen.
Tip! Regel via deze accommodatie een snorkeltour. Volgens mij was ik €10 kwijt en het was een van de gaafste dingen die ik gedaan heb. Je hebt bijna 100% kans om Manta Ray’s te zien, je zwemt tussen de mooiste vissen en ziet kleurrijk koraal. Echt een aanrader!
Extra tip! Huur een fiets en maak een rondje over het eiland. Maak onder andere een stop bij Mangrove Forest en laat je hier voor een klein bedrag door een local rondvaren. Ook Dream Beach en Devil’s Tear zijn aanraders.
Voor drie nachten op dit eiland in een accommodatie met half open badkamer en uitzicht op de palmbomen betaalde ik €72. Er zijn ook goedkopere mogelijkheden, als je bijvoorbeeld een kamer zonder airco en zonder warm water boekt.
Ik vond het een heel fijn eiland, lekker relaxt, en bij een volgend bezoek aan Bali wil ik ook zeker naar de buureilanden Nusa Ceningan en Nusa Penida.

Seminyak

Weer eenmaal op Bali zelf was mijn volgende stop Seminyak. Hier zou ik m’n broertje en zijn vriendin ontmoeten.
Seminyak was niet helemaal mijn ding. Ondanks dat ik de plaats iets minder vond, ben ik hier uiteindelijk vier nachten geweest. Ik verbleef in Grandmas Plus Hotel Seminyak.

acrosstheworld_zonsondergang_seminyakSamen met m’n broertje en z’n vriendin hebben we een dagje met een chauffeur over het eiland gereden. Seminyak is een goede uitvalsbasis voor een dagtrip. Ook zijn we nog een dagje naar Canggu geweest.
Tip! Houd je van Italiaans eten? Ga dan absoluut eens dineren bij Mozzarella.
Voor vier nachten in Grandmas Plus Hotel Seminyak was ik €86 kwijt.

Gili Air

Ok, ik wil jullie geen schrik aanjagen, maar als het weer niet al te best is en de zee woest, dan doe je er goed aan om een zo groot mogelijke boot te boeken voor de overtocht naar Gili Air. Ik heb letterlijk doodsangsten uitgestaan tijdens deze 2,5 uur. Eenmaal op het eiland heb ik een andere boot geboekt voor de terugreis naar Bali, jammer van het geld, maar veiligheid vind ik belangrijker.
acrosstheworld_gili_airGili Air is een heerlijk tropisch eilandje vlak voor de kust van Lombok, het hoort officieel dan ook bij Lombok. Ik verbleef in Mangga Homestay, dit ligt eigenlijk precies in het midden van het eiland. De jonge eigenaren die deze accommodatie runnen zijn super vriendelijk en behulpzaam. Toen ik net in de accommodatie aankwam was de stroom uitgevallen op het eiland (dit gebeurt hier regelmatig) en kwam een van de jongens kaarsen brengen voor wat verlichting. In de meeste accommodaties op dit eiland is er geen warm water, ik had me dan ook voorbereid op het ‘ergste’, maar toen ik de douchekraan open draaide kwam daar ineens warm water uit. Heel fijn!

Bij de accommodatie zelf heb ik een fiets gehuurd en me zo op het eiland kunnen verplaatsen. Lopend kan je ook veel bereiken maar een fiets is net iets sneller en als Hollander vind ik fietsen in het buitenland altijd erg leuk.

Mijn laatste nachten van de reis sloot ik af in Sanur in Semarandana Bedrooms and Pool. Hier werd ik weer hartelijk ontvangen door de eigenaresse.

Aanrader?

Zou ik Bali aanraden? Ja absoluut! Bali heeft me positief verrast en zoals jullie misschien al uit deze blog kunnen opmaken zou ik er graag nog een keer naartoe gaan, om dan ook de wat minder bekende plekken op Bali te bezoeken en de buureilanden Java en Lombok.

Als je vragen hebt over Bali, laat dan even een reactie achter en wij beantwoorden deze graag voor je. Ook als je zelf je eigen ervaringen over Bali of Indonesië wil delen, stellen wij het heel erg op prijs als je een berichtje achterlaat.

*Alleen het vliegticket en de overnachtingen zijn in deze prijs opgenomen.